Ranangan Pengajaran Harian
-Rancangan yang dibina untuk setiap waktu pengajaran dalam masa 30 minit atau 60 minit yang mengandungi maklumat pengajaran, langkah pengajaran, masa, aktiviti serta catatan
-Rancangan yang dibina untuk setiap waktu pengajaran dalam masa 30 minit atau 60 minit yang mengandungi maklumat pengajaran, langkah pengajaran, masa, aktiviti serta catatan
Rancangan
Pengajaran Harian 1
Nama Guru : Khairussolehah Binti Mahmood
Mata
Pelajaran : Sirah
Kelas : 6 Hambali
Tarikh : 7 / 1 / 2019 :
Bilangan : 15 / 15 Orang
Tajuk : Pengenalan 25 Nabi dan Sejarah ringkas
Kemahiran : Mendengar, Menghafal
Kaedah : Bernyanyi
Pengetahuan
Sedia Ada : Mendengar audio lagu dari radio
Hasil
Pembelajaran : 1) Menyebut nama Nabi dengan betul
2) Menyatakan sejarah nabi
3) Mengetahui Nabi-nabi dan sejarahnya
Kemahiran
Berfikir : Membuat perkaitan, Soal Jawab
Penerapan
Nilai : Berani mencuba, Semangat, Berdisiplin
Bahan Bantu Mengajar : Audio
nyanyian, Pembesar suara, Kitab
LANGKAH
DAN MASA
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
Ucapan salan
dan bacaan doa
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر
علينا من خزاءن رحمتك ياأرحم الراحمين
|
Guru
bersama-sama murid membaca doa pelajaran
|
Nilai:
-Khusyuk
- Disiplin
|
Set Induksi
(5 minit)
|
Membuka audio
lagu 25 Nabi
1)Apakah yang
akan kita pelajari hari ini?
|
- Guru
membuka audio
- Guru
meminta murid untuk nyanyi bersama-sama
- Pelajar
menjawab soalan yang diberikan
- Guru
memberitahu tajuk pelajaran hari itu
|
Bahan Bantu
Mengajar : Audio
nyanyian, Pembesar suara, Kitab
Strategi:
Berpusatkan
bahan
Kemahiran
berfikir:
-Membuat
perkaitan
Nilai :
Berdisiplin
Taat
|
Langkah 1
(6 minit)
|
Memberi
pengertian Nabi secara umum.
|
-
Meminta
pelajar memberi pengertian Nabi seperti mana yang telah dipelajari dahulu.
|
Strategi:
Berpusatkan
guru dan murid (2hala)
Nilai :
Patuh
|
Langkah 2
(8 minit)
|
Pelajari
sejarah Nabi secara ringkas
|
-
Guru
mencerita serba ringkas kisah 25 Nabi
-
Pelajar
diberi peluang untuk menceritakan nabi yang mereka tahu
|
Nilai :
Berani
Patuh
Strategi :
Berpusatkan
gurur dan murid ( 2hala)
|
Langkah 3
(7 minit)
|
Aktiviti
permainan sambal menilai
|
-
Guru
membuat kuiz soal jawab berkaitan apa yang telah dipelajari
-
Guru
menyuruh pelajar menjawab soalan
|
Strategi :
Berpusatkan
murid
Nilai :
Patuh
Berdisplin
|
Kesimpulan
(2 minit)
|
Rumusan
pembelajaran
|
-
Guru
menerangkan sepintas lalu berkaitan 25 Nabi dan bernyanyi bersama-sama kali
terakhir
|
Catatan Refleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat meyeronokkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran. Saya berasa sangat berpuas hati. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikkan dari masa ke semasa
Ulasan Pensyarah Guru Pembimbing
Disediakan Oleh Disahkan Oleh
……………… ………………
( ) ( )
Rancangan
Pengajaran Harian 2
Nama Guru : Khairussolehah Binti Mahmood
Mata
Pelajaran : Sirah
Kelas : 6 Hambali
Tarikh : 21 / 1 / 2019
:
Bilangan : 15 / 15 Orang
Tajuk : Nabi Adam : Penciptaanya dan Diturunkan
Kebumi
Kemahiran : Mendengar, Membaca dan Melihat
Kaedah : Tayangan video
Pengetahuan
Sedia Ada : Mendengar cerita dari Keluarga
Hasil
Pembelajaran : 1) Menyebut nama yang terdapat dalam
cerita
2) Menyatakan sebab Nabi Adam dirunkan ke
bumi
3) Mengetahui sifat Iblis
Kemahiran
Berfikir : Merumus, Soal jawab
Penerapan
Nilai : Taat, Setia dan Redha
Bahan Bantu Mengajar : Kitab,
Kad Imbasan, Kad Bergambar dan Lembaran Kerja, LCD,
Komputer riba
LANGKAH
DAN MASA
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2
minit)
|
Ucapan salan dan
bacaan doa
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر
علينا من خزاءن رحمتك ياأرحم الراحمين
|
Guru
bersama-sama murid membaca doa pelajaran
|
Nilai:
-Khusyuk
- Disiplin
|
Set
Induksi
(
6 minit )
|
Melihat kisah Nabi Adam diciptakan
Apakah yang berlaku?
|
-
Guru
membuka video berkaitan kisah penciptaan Nabi Adam
-
Murid
cuba menjawab soalan
|
Nilai :
Tekun
Patuh
Startegi :
Berpusatkan bahan
Bahan Bantu Mengajar :
LCD, Komputer riba, Pembesar suara
|
Langkah
1
(6
minit)
|
Penciptaan Nabi
|
-
Guru
menceritakan bagaimana penciptaan Nabi Adam
|
Kemahiran :
Mendengar
Memahami
Strategi:
Berpusatkan guru
Bahan bantu mengajar :
Kitab
Kad imbasan
|
Langkah
2
(7
minit)
|
Nabi Adam diturunkan ke bumi
|
-
Guru
membaca bagaimana Nabi Adam dan isterinya diturunkan ke bumi
|
Kemahiran :
Mendengar
Memahami
Strategi:
Berpusatkan guru
|
Langkah
3
(7
minit)
|
Aktiviti penilaian
|
-
Pelajar
membuat menjawab soalan berdasarkan soalan yang diberikan oleh guru
|
Nilai :
Jujur
Amanah
Tekun
Bahan Bantu Mengajar
:
Lembaran kerja
|
Kesimpulan
(2
minit)
|
Rumusan berkaitan isi pelajaran
|
Guru merumusakan apa yang telah dipelajari dan meminta seorang
pelajar menerangkan apa yang difahami
|
Catatan Refleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat meyeronokkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran. Saya berasa sangat berpuas hati. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikkan dari masa ke semasa
Ulasan Pensyarah Guru Pembimbing
Disediakan Oleh Disahkan Oleh
……………… ………………
( ) ( )
Rancangan
Pengajaran Harian 3
Nama Guru : Khairussolehah Binti Mahmood
Mata
Pelajaran : Sirah
Kelas : 6 Hambali
Tarikh : 4 / 2 / 2019
Bilangan : 15 / 15 Orang
Tajuk : Nabi Idris: Manusia pertama pandai
mengunting dan menjahit
Kemahiran : Mendengar, Melihat, Ketekunan dan Memahami
Kaedah : Membawa Bahan Berkaitan Tajuk
Pengetahuan
Sedia Ada : Membaca buku cerita kisah Nabi
Hasil
Pembelajaran : 1)
Menyebut kemahiran Nabi Idris
2) Memahami sebab Nabi Idris diutuskan
3) Menyebut secara ringkas kisah hidup
Nabi Idris
Kemahiran
Berfikir : Merumus, Soal Jawab.
Penerapan Nilai : Berani, Bersungguh-sungguh, Taat
Bahan Bantu Mengajar : Gunting,
Perca Kain, Alatan menjahit, Kitab, Kertas warna
LANGKAH
DAN MASA
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2
minit)
|
Ucapan salan
dan bacaan doa
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر
علينا من خزاءن رحمتك ياأرحم الراحمين
|
Guru
bersama-sama murid membaca doa pelajaran
|
Nilai:
-Khusyuk
- Disiplin
|
Set
Induksi
(
5 minit )
|
Guru menggunting sedikit bahagian perca kain dan menjahitnya
-
Apakah
yang akan kita pelajari harini?
|
-
Guru
meletakkan alatan BBM di atas meja guru.
-
-
Pelajar cuba menjawab soalan yang diberikan
-
Guru
menyatakan tajuk pemblajaran dengan lebih jelas
|
Nilai :
-Berani mencuba
Kemahiran Berfikir :
Membuat perkaitan
Strategi :
Berpusatkan bahan
|
Langkah
1
(6
minit)
|
Pengenalan Nabi Idris
-
Nama
-
Asal
usul
-
Sebab
diturunkan
|
-
Guru
menerangkan tentang asal usul Nabi Idris
-
Guru
meminta seorang pelajar menerangkan semula berkaitan asal usul nabi Idris
|
Strategi :
Berpusatkan guru dan murid ( 2 hala)
Kemahiran :
-memahami dan mengigat dengan baik.
Bahan Bantu Mengajar :
Kitab
Kertas warna
|
Langkah
2
(8
minit)
|
Kemahiran Nabi Idris
|
-
Guru
menerangkan kemahiran yang diberikan kepada Nabi Idris dengan menunjukkan
bahan yang telah di bawa
|
Strategi :
Berpusatkan guru dan bahan
Nilai :
Ketekunan
Patuh
Bahan Bantu Mengajar :
Kitab
Kertas Warna
Gunting
Alat Menjahit
|
Langkah
3
(7
minit)
|
Membuat aktiviti
|
-
Guru
memberikan setiap pelajar kertas warna
-
Setiap
pelajar mengunting kertas warna membentuk sepasang baju
|
Kemahiran :
Memahami
Mereka cipta
Bahan Bantu Mengajar :
Kertas Warna
Gunting
Nilai :
Semangat
Bersungguh-sungguh
|
Kesimpulan
(2
minit)
|
Membuat rumusan dari pembelajaran hari ini
|
-
Guru
meminta seorang pelajar menyatakan apa yang pelajar dapat dari tajuk hari ini
-
Guru
membuat rumusan ringkas
|
Nilai :
Ketekunan
Berani mencuba
|
Catatan Refleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat meyeronokkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran. Saya berasa sangat berpuas hati. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikkan dari masa ke semasa
Ulasan Pensyarah Guru Pembimbing
Disediakan Oleh Disahkan Oleh
……………… ………………
( ) ( )
Rancangan
Pengajaran Harian 4
Nama Guru : Khairussolehah Binti Mahmood
Mata
Pelajaran : Sirah
Kelas : 6 Hambali
Tarikh : 18 / 2 / 2019
Bilangan : 13 / 15 Orang
Tajuk : Nabi Nuh : Pembinaa Bahtera
Kemahiran : Membaca, Mendengar, Memahami, Melihat
Kaedah : Menunjukkan replika bahtera dan Video
berkaitan banjir
Pengetahuan
Sedia Ada : Membaca dari kisah tauladan Nabi atau Penceritaan IbuBapa
Hasil
Pembelajaran : 1) Mengetahui asal usul Nabi Nuh
2) Menyatakan sebab Nabi Idris diutuskan
3) Menyebut akibat tidak mengikut
perintah Allah
Kemahiran
Berfikir : Merumus, Mereka cipta
Penerapan
Nilai : Patuh, Baik Hati, Kerjasama
Bahan Bantu Mengajar : Kertas
Origami, Replika Bahtera, LCD, Komputer
Riba dan
Pembesar suara
LANGKAH
DAN MASA
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2
minit)
|
Ucapan salan
dan bacaan doa
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر
علينا من خزاءن رحمتك ياأرحم الراحمين
|
Guru
bersama-sama murid membaca doa pelajaran
|
Nilai:
-Khusyuk
- Disiplin
|
Set
Induksi
(
4 minit )
|
-
Menunjukkan replika bahtra di hadapan kelas
-
Apakah
yang ada di hadapan ini?
-
Apakah
fungsinya?
|
-
Guru
menayangkan replika di hadapn kelas
-
Guru
menanyakan bebrapa soalan yang berkaitan
-
Pelajar
cuba menjawab soalan yang diberikan
-
Guru
mengaitakan replika dengan tajuk yang akan dipelajari.
|
Kemahiran berifikir :
Membuat perkaitan
Strategi :
Berpustkan bahan dan murid
Nilai :
Berani mencuba
|
Langkah
1
(6
minit)
|
Asal usul Nabi Nuh
|
-
Guru
mnerangkan kisah asal usul Nabi Nuh
-
Guru
menyoal apa yang disampaikan.
|
Kaedah :
Bercerita
Strategi :
Pemusatan guru dan murid
Nilai :
-Ketekunan
-Patuh
Bahan Bantu Mengajar :
-Kitab
-Kad Imbasan
|
Langkah
2
(8
minit)
|
Sebab Nabi Nuh diturunkan dan bencana yang diturunkan
|
-
Guru
menceritakan sebab Allah menurunkan Nabi Nuh
-
Guru
meminta 2 orang pelajar memberikan bencana yang telah diturunkan oleh Allah
|
Kaedah :
Bercerita
Nilai :
Ketekunan
Taat
Berani mencuba |
Langkah
3
(8
minit)
|
Membuat aktiviti permainan membuat bot
|
-
Guru
memberikan setiap pelajar sehelai kertas warna
-
Pelajar
di minta untuk membuat origami boat seperti yang ditunjukkan oleh guru
-
Origami
tersebut ditulis nama dan guru menpalkan di sudut hasil kerja murid di
belakang kelas
|
Kaedah :
Bermain
Nilai :
-Berani mencuba
-Berungguh-sungguh
Kemahiran :
Mereka cipta
|
Kesimpulan
(2
minit)
|
Membuat rumusan dari pembelajaran hari ini
|
-
Guru
meminta seorang pelajar menyatakan apa yang pelajar dapat dari tajuk hari ini
-
Guru
membuat rumusan ringkas
|
Nilai :
Ketekunan
Berani mencuba
|
Catatan Refleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat meyeronokkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran. Saya berasa sangat berpuas hati. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikkan dari masa ke semasa
Ulasan Pensyarah Guru Pembimbing
Disediakan Oleh Disahkan Oleh
……………… ………………
( ) ( )
Rancangan
Pengajaran Harian 5
Nama Guru : Khairussolehah Binti Mahmood
Mata
Pelajaran : Sirah
Kelas : 6 Hambali
Tarikh : 11 / 3 / 2019
Bilangan : 15 / 15 Orang
Tajuk : Nabi Hud : Kaum Aad mahir membina bangunan
Kemahiran : Memahami, Melihat
Kaedah : Bercerita, Perbincangan
Pengetahuan
Sedia Ada : Melihat bangunan di sekeliling dan pembelajaran sewaktu kecil
Hasil
Pembelajaran : 1) Pelajar dapat menyatakan asal ususl
Nabi Hud
2) Menyebut bencana yang ditunkan oleh
Allah
3) Menyatakan sifat kaum Aad
Kemahiran
Berfikir : Merumus, Mereka cipta
Penerapan
Nilai : Kerjasama, Patuh, Rajin
Bahan Bantu Mengajar : Gambar, LCD, Komputer riba, Lego, Kitab
LANGKAH
DAN MASA
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2
minit)
|
Ucapan salan
dan bacaan doa
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر
علينا من خزاءن رحمتك ياأرحم الراحمين
|
Guru
bersama-sama murid membaca doa pelajaran
|
Nilai:
-Khusyuk
- Disiplin
|
Set
Induksi
(
5 minit )
|
Menayangkan gambar bangunan
-
Gambar
apakah ini?
-
Siapa
yang bercita-cita untk membina
bangunan
|
-
Guru
menayangkan gambar bangunan di hadapan kelas
-
Pelajar
cuba menjawab soalan yang diberikan
|
Kemahiran berifikir :
Membuat perkaitan
Strategi :
Berpustkan bahan
Nilai :
Berani mencuba
Bersungguh-sungguh
|
Langkah
1
(6
minit)
|
Asal usul Nabi Hud
|
-
Guru
menerangkan kisah asal usul Nabi Hud
-
Guru
menyoal pelajar apa yang disampaikan.
|
Kaedah :
Bercerita
Strategi :
Pemusatan guru dan murid
Nilai :
-Ketekunan
-Patuh
Bahan Bantu Mengajar :
-Kitab
-Slide
|
Langkah
2
(6
minit)
|
Sebab Nabi Hud diturunkan dan bencana yang diturunkan
|
-
Guru
menceritakan sebab Allah menurunkan Nabi Hud
-
Guru
Menceritakan bencana yang diturunkan
|
Kaedah :
Bercerita
Nilai :
Ketekunan
Taat
Berani mencuba |
Langkah
3
(9
minit)
|
Membuat aktiviti permainan menggunakan lego berkumpulan
|
-
Guru
memberikan setiap kumpulan satu set permainan lego
-
Pelajar
di minta untuk membuat sebuah bangunan dalam masa 4 minit
-
Guru
melihat hasil kerja murid dan memberi markah dan peneguhan positif kepada pelajar
|
Kaedah :
Bermain
Nilai :
-Berani mencuba
-Berungguh-sungguh
Kemahiran :
Mereka cipta
|
Kesimpulan
(2
minit)
|
Membuat rumusan dari pembelajaran hari ini
|
-
Guru
meminta seorang pelajar menyatakan apa yang pelajar dapat dari tajuk hari ini
-
Guru
membuat rumusan ringkas
|
Nilai :
Ketekunan
Berani mencuba
|
Catatan Refleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat meyeronokkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran. Saya berasa sangat berpuas hati. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikkan dari masa ke semasa
Ulasan Pensyarah Guru Pembimbing
Disediakan Oleh Disahkan Oleh
……………… ………………
( ) ( )
Rancangan
Pengajaran Harian 6
Nama Guru : Khairussolehah Binti Mahmood
Mata
Pelajaran : Sirah
Kelas : 6 Hambali
Tarikh :25 /
3 / 2019
Bilangan : 15 / 15 Orang
Tajuk : Nabi Saleh : Mukjizat terkeluarnya unta
dari celah batu
Kemahiran : Membaca, memamahami, dan melihat
Kaedah : Bercerita
Pengetahuan
Sedia Ada : melihat di dalam Televisyen
Hasil
Pembelajaran : 1) Menyatakan maksud gambar
2) Memberikan surah yang menceritakan
berkaitan Nabi Saleh
3) Menyatakan layanan kaum Samud terhadap
Nabi Saleh
Kemahiran
Berfikir : merumus dan soal jawab
Penerapan
Nilai : Taat, berani, jujur dan amanah
Bahan Bantu Mengajar : Kitab,
Kertas bergambar unta, Kertas mewarna
LANGKAH
DAN MASA
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2
minit)
|
Ucapan salan
dan bacaan doa
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر
علينا من خزاءن رحمتك ياأرحم الراحمين
|
Guru
bersama-sama murid membaca doa pelajaran
|
Nilai:
-Khusyuk
- Disiplin
|
Set
Induksi
(
5 minit )
|
-Tampal Gambar Unta-
Apakah haiwan dalam gambar ini?
|
-
Guru
menampal gambar unta di hadapan papan putih
-
Guru
memberikan soalan yang berkaitan dengan gambar.
-
Pelajar
menjawab soalan yang di berikan
-
Guru
mengaitkan gambar dengan isi pelajaran
|
Kemahiran berfikir :
-Membuat perkaitan
-Sumbang sara
Strategi :
-Berpusatkan murid dan bahan
Nilai :
Berani mencuba
|
Langkah
1
(6
minit)
|
Asal usul Nabi Saleh
|
-
Guru
menerangkan kisah asal usul Nabi Saleh
-
Guru
menyoal pelajar apa yang disampaikan.
|
Kaedah :
Bercerita
Strategi :
Pemusatan guru dan murid
Nilai :
-Ketekunan
-Patuh
Bahan Bantu Mengajar :
-Kitab
|
Langkah
2
(8
minit)
|
Sebab Nabi Saleh diturunkan dan bencana yang diturunkan
|
-
Guru
menceritakan sebab Allah menurunkan Nabi Saleh
-
Guru
Menceritakan bencana yang diturunkan
|
Kaedah :
Bercerita
Nilai :
Ketekunan
Taat
Strategi :
Berpusatkan guru
|
Langkah
3
(7
minit)
|
Membuat aktiviti
|
-
Guru
memberikan setiap pelajar kertas mewarna gambar seekor unta
-
Pelajar
diminta untuk mewarna dan hantar kepada guru
|
Kaedah :
Bermain (Mewarna)
Nilai :
-Patuh
-Berungguh-sungguh
Kemahiran :
Mereka cipta
|
Kesimpulan
(2
minit)
|
Membuat rumusan dari pembelajaran hari ini
|
-
Guru
membuat rumusan ringkas berkatan isi pelajaran
|
Nilai :
Ketekunan
|
Catatan Refleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat meyeronokkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran. Saya berasa sangat berpuas hati. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikkan dari masa ke semasa
Ulasan Pensyarah Guru Pembimbing
Disediakan Oleh Disahkan Oleh
……………… ………………
( ) ( )
Rancangan
Pengajaran Harian 7
Nama Guru : Khairussolehah Binti Mahmood
Mata
Pelajaran : Sirah
Kelas : 6 Hambali
Tarikh : 8 / 4 / 2019
Bilangan : 15 / 15 Orang
Tajuk : Nabi Ibrahim : Dibakar hidup-hidup
Kemahiran : Mendengar, Memahami
Kaedah : Bercerita
Pengetahuan
Sedia Ada : Melihat pertandingan bercerita yang diadakan di sekolah
Hasil
Pembelajaran : 1) Menyatakan Perjalanan hidup Nabi
Ibrahim
2) Memberikan sebab Nabi Ibrahim ingin
dibakar hidup-hidup
3) Menyatakan pertolongan yang Allah
berikan kepada Nabi
Ibrahim
Kemahiran
Berfikir : Merumus dan Memahami
Penerapan
Nilai : Berani, Bersungguh- sungguh, Taat
Bahan
Bantu Mengajar : Manila kad, Kertas
warna, Kitab
LANGKAH
DAN MASA
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2
minit)
|
Ucapan salan
dan bacaan doa
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر
علينا من خزاءن رحمتك ياأرحم الراحمين
|
Guru
bersama-sama murid membaca doa pelajaran
|
Nilai:
-Khusyuk
- Disiplin
|
Set
Induksi
(
5 minit )
|
Tayangan video kebakaran
-Apakah situasi yang berlaku di dalam video ini?
|
-
Guru
membuka video kebakaran di hadapan kelas
-
Guru
memberikan soalan yang berkaitan dengan video
-
Pelajar
menjawab soalan yang di berikan
-
Guru
mengaitkan video dengan isi pelajaran
|
Kemahiran berfikir :
-Membuat perkaitan
Strategi :
-Berpusatkan murid dan bahan
Nilai :
Berani mencuba
|
Langkah
1
(6
minit)
|
Asal usul Nabi Ibrahim
|
-
Guru
menerangkan kisah asal usul Nabi Ibrahim
-
Murid
menanyakan soalan yang kurang difahami.
|
Kaedah :
Bercerita
Strategi :
Pemusatan guru dan murid
Nilai :
-Ketekunan
- berani
Bahan Bantu Mengajar :
-Kitab
|
Langkah
2
(8
minit)
|
Sebab Nabi Ibrahim diturunkan dan pertolongan yang diberikan.
|
-
Guru
menceritakan sebab Allah menurunkan Nabi Ibrahim
-
Guru
Menceritakan pertolongan yang diberikan sewaktu Nabi Ibraahim dibakar
hidup-hidup
|
Kaedah :
Bercerita
Nilai :
Ketekunan
Taat
|
Langkah
3
(7
minit)
|
Membuat aktiviti berkumpulan
|
-
Guru
memberikan setiap kumpulan satu manila kad dan beberapa helai kertas warna
-
Pelajar
di minta untuk membuat peta minda berkaitan tajuk
-
Guru
melihat hasil kerja murid dan memberi markah
|
Kaedah :
Bermain
Nilai :
-Berani mencuba
-Berungguh-sungguh
-Kerjasama
Kemahiran :
Mereka cipta
|
Kesimpulan
(2
minit)
|
Membuat rumusan dari pembelajaran hari ini
|
-
Guru
meminta seorang pelajar menyatakan apa yang pelajar dapat dari tajuk hari ini
-
Guru
membuat rumusan ringkas
|
Nilai :
Ketekunan
Berani mencuba
|
Catatan Refleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat meyeronokkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran. Saya berasa sangat berpuas hati. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikkan dari masa ke semasa
Ulasan Pensyarah Guru Pembimbing
Disediakan Oleh Disahkan Oleh
……………… ………………
( ) ( )
Rancangan
Pengajaran Harian 8
Nama Guru : Khairussolehah Binti Mahmood
Mata
Pelajaran : Sirah
Kelas : 6 Hambali
Tarikh : 22 / 4 / 2019
Bilangan : 14/ 15 Orang
Tajuk : Nabi Luth : Runtuhnya Kota Sodom
Kemahiran : Membaca, mendengar, melihat
Kaedah : Syarahan
Pengetahuan
Sedia Ada : Membaca buku kisah 25 Nabi
Hasil
Pembelajaran : 1) Menyatakan perjalanan hidup Nabi Luth
2)
Memberikan kegiataan masyarakat negeri Sadom
3) Menyatakan azab yang diturunkan Allah
Kemahiran
Berfikir : Merumus dan menilai
Penerapan
Nilai : Taat, Fokus, Keyakinan
Bahan Bantu Mengajar : Penerangan
guru, Kad Imbasan, kitab, Komputer riba, LCD.
LANGKAH
DAN MASA
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2
minit)
|
Ucapan salan
dan bacaan doa
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر
علينا من خزاءن رحمتك ياأرحم الراحمين
|
Guru
bersama-sama murid membaca doa pelajaran
|
Nilai:
-Khusyuk
- Disiplin
|
Set
Induksi
(
5 minit )
|
Tayangan video keruntuhan bangunan
-
Apakah
yang berlaku dalam video ini?
|
-
Guru
menayangkan video runtuhan bangunan di hadapan kelas
-
Guru
memberikan soalan yang berkaitan dengan video
-
Pelajar
menjawab soalan yang di berikan
-
Guru
mengaitkan video dengan isi pelajaran
|
Kemahiran berfikir :
-Membuat perkaitan
Strategi :
-Berpusatkan murid dan bahan
Nilai :
Berani mencuba
|
Langkah
1
(6
minit)
|
Asal usul Nabi Luth
|
-
Guru
menerangkan kisah asal usul Nabi Luth dengan menggunakan Kad Imbasan
.
|
Kaedah :
Bercerita
Kad Imbasan
Strategi :
Pemusatan guru dan bahan
Nilai :
-Ketekunan
-Patuh
Bahan Bantu Mengajar :
-Kitab
-Slide
|
Langkah
2
(8
minit)
|
Menerangkan aktiviti masyarakat negeri Sadom dan bencana yang
diturunkan
|
-
Guru
menceritakan aktiviti masyarakat negeri Sadom
-
Guru
Menceritakan bencana yang diturunkan
|
Kaedah :
Bercerita
Nilai :
Ketekunan
Taat
|
Langkah
3
(7
minit)
|
Membuat aktiviti sampul beracun
|
-
Guru
memilih beberapa orang pelajar untuk memilih sampul yang berisi soalan
-
Pelajar
cuba menjawab soalan yang diberikan danmendapat ganjaran
|
Kaedah :
Bermain
Nilai :
-Berani mencuba
-Berungguh-sungguh
Kemahiran :
Mereka cipta
Merumus
|
Kesimpulan
(2
minit)
|
Membuat rumusan dari pembelajaran hari ini
|
-
Guru
meminta seorang pelajar menyatakan apa yang pelajar dapat dari tajuk hari ini
-
Guru
membuat rumusan ringkas
|
Nilai :
Ketekunan
Berani mencuba
|
Catatan Refleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat meyeronokkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran. Saya berasa sangat berpuas hati. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikkan dari masa ke semasa
Ulasan Pensyarah Guru Pembimbing
Disediakan Oleh Disahkan Oleh
……………… ………………
( ) ( )
Rancangan
Pengajaran Harian 9
Nama Guru : Khairussolehah Binti Mahmood
Mata
Pelajaran : Sirah
Kelas : 6 Hambali
Tarikh : 6 / 5 / 2019
Bilangan : 15 / 15 Orang
Tajuk : Nabi Ismail : Sejarah Telaga zamzam
Kemahiran : Mendengar, Memahami, Melihat
Kaedah : Syarahan guru
Pengetahuan
Sedia Ada : Pernah mendengar dari Ibu Bapa
Hasil
Pembelajaran : 1) Menyatakan perjalanan hidup Nabi Ismail
2) Memberikan kejadian munculnya air
zamzam
3)
Menyatakan surah yang menceritakan kisah Nabi Ismail
Kemahiran
Berfikir : Merumus dan mengingat
Penerapan
Nilai : Setia, bersungguh-sungguh dan Kasih sayang
Bahan Bantu Mengajar : Penerangan
guru, air zamzam, Komputer riba, LCD dan manila kad
LANGKAH
DAN MASA
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2
minit)
|
Ucapan salan
dan bacaan doa
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر
علينا من خزاءن رحمتك ياأرحم الراحمين
|
Guru
bersama-sama murid membaca doa pelajaran
|
Nilai:
-Khusyuk
- Disiplin
|
Set
Induksi
(
5 minit )
|
Tayangan video air zamzam disediakan di Mekah
-
Apakah
yang sedang berlaku?
|
-
Guru
menayangkan video air zamzam disediakan di sekitar Kaabah hadapan kelas
-
Guru
memberikan soalan yang berkaitan dengan video
-
Pelajar
menjawab soalan yang di berikan
-
Guru
mengaitkan video dengan isi pelajaran
|
Kemahiran berfikir :
-Membuat perkaitan
Strategi :
-Berpusatkan murid dan bahan
Nilai :
Berani mencuba
|
Langkah
1
(6
minit)
|
Sejarah Nabi Ismail
|
-
Guru
menerangkan Sejarah Nabi Ismail dengan slide
.
|
Kaedah :
Syarahan
Strategi :
Pemusatan guru dan bahan
Nilai :
-Ketekunan
-Patuh
Bahan Bantu Mengajar :
-Kitab
-Slide
|
Langkah
2
(8
minit)
|
Menerangkan cara air zamzam keluar
|
-
Guru
menceritakan bagaimana air zamzam keluar
-
Guru
apa yang dilakukan oleh Siti Hajar
|
Kaedah :
Bercerita
Nilai :
Ketekunan
Taat
|
Langkah
3
(7
minit)
|
Membuat berkumpulan
|
-
Guru
memberikan pelajar kepada 4 kumpulan dan memberikan sekeping manila kad
-
Pelajar
membuat ringkasan kisah Nabi Ismail.
|
Kaedah :
Bermain
Nilai :
-Berani mencuba
-Berungguh-sungguh
Kemahiran :
Mereka cipta
Merumus
|
Kesimpulan
(2
minit)
|
Membuat rumusan dari pembelajaran hari ini
|
-
Guru
meminta seorang pelajar menyatakan apa yang pelajar dapat dari tajuk hari ini
-
Guru
membuat rumusan ringkas
|
Nilai :
Ketekunan
Berani mencuba
|
Rancangan
Pengajaran Harian 10
Nama Guru : Khairussolehah Binti Mahmood
Mata
Pelajaran : Sirah
Kelas : 6 Hambali
Tarikh : 20 / 5 / 2019
Bilangan : 15 / 15 Orang
Tajuk : Ujian
Kemahiran : Memahami, mengingat dan membaca
Kaedah : Menjawab Soalan
Pengetahuan
Sedia Ada : Apa yang telah dipelajari
Hasil
Pembelajaran : 1) Menyatakan sejarah Nabi Yang dipelajari
2) Memberikan ke semua 25 Nabi yang
dipelajari
3) Memahami Isi pelajaran
Kemahiran
Berfikir : Merumus dan enilai
Penerapan
Nilai : Amanah, jujur dan berdisiplin
Bahan Bantu Mengajar : Kertas
soalan peperiksaan
LANGKAH
DAN MASA
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2
minit)
|
Ucapan salan
dan bacaan doa
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر
علينا من خزاءن رحمتك ياأرحم الراحمين
|
Guru
bersama-sama murid membaca doa pelajaran
|
Nilai:
-Khusyuk
- Disiplin
|
Set
Induksi
(3
Minit)
|
Tunjuk kertas
soalan
-
Apa
yang ada dekat cikgu?
|
-
Pelajar
menjawab soalan yang diajukan
|
Nilai :
Berani
Semangat
|
Permulaan
(20
Minit)
|
Menjawab
soalan
|
-
Guru
mengedarkan kertas soalan kepada setiap pelajar
-
Pelajar
menjawab soalan dengan tekun
|
Nilai:
Jujur
Amanah
Bersungguh-sungguh
Kemahiran :
Mengingat
Membaca
|
Kesimpualn
(5
Minit)
|
Menghantar
soalan dan rumusan
|
-
Pelajar
menghantar kertas jawapan yang telah dijawab
-
Guru
membuat kesimpulan secara keseluruhan
|
Niali :
Menepati masa
Ketekunan
|
Catatan Refleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat meyeronokkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran. Saya berasa sangat berpuas hati. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikkan dari masa ke semasa
Ulasan Pensyarah Guru Pembimbing
Disediakan Oleh Disahkan Oleh
……………… ………………
( ) ( )
No comments:
Post a Comment